Actiejournalistiek (De Groene Amsterdammer, 28 september 2007)

The New York Times gaf de actiegroep MoveOn.org korting op een controversiële advertentie waarin generaal Petraeus werd aangevallen.

NEW YORK – ‘General Petraeus or General Betray Us?’ stond er twee weken geleden in koeienletters op een speciale advertentiepagina in het eerste katern van The New York Times. Het was de dag voordat generaal David Petraeus in de senaat zou komen vertellen hoe de situatie in Irak ervoor stond. De progressieve actiegroep MoveOn.org geloofde op voorhand niet dat hij de waarheid zou spreken. De advertentie veroorzaakte een storm van protest. Vooral Republikeinse senatoren spraken van ‘karaktermoord’ en veroordeelden het in diskrediet brengen van de generaal en daarmee de hele krijgsmacht. ‘Walgelijk’ vond president Bush de advertentie. De meeste Democraten hielden zich wijselijk op de vlakte. MoveOn.org, dat liefst 3,3 miljoen vooral jonge leden heeft, is dankzij effectieve telefoon- en internetacties van onschatbare waarde tijdens verkiezingscampagnes.

Vorige week kreeg de advertentie een staartje. Presidentskandidaat Rudy Giuliani, die in zijn campagne voor de primaries zijn mede-Republikeinen steeds meer links laat liggen en vaker direct de aanval opent op de Democratische koploper Hillary Clinton, liet een tegenadvertentie plaatsen. Daarin stelde hij Clinton verantwoordelijk voor de ‘lafhartige’ aanval op Petraeus. ‘De Democraten orkestreerden de aanvallen op generaal Petraeus’, stond er in de begeleidende tekst. Daarnaast drukte hij een quote af waaruit zou blijken dat Hillary Clinton net als MoveOn de dappere viersterrengeneraal wantrouwde. Inclusief de heilige datum waarop het moddergooien plaatshad: 11 september. En eronder een waslijst aan militaire onderscheidingen die Petraeus in de loop der jaren zijn toegekend. ‘Naar wie moet Amerika luisteren?’

MoveOn is een rijke club. Het is de fondsenwervers al meer dan eens gelukt om in korte tijd via het internet enkele honderdduizenden dollars bij elkaar te sprokkelen voor Democraten in electorale ademnood. Maar hoe was het mogelijk, vroegen veel mensen zich af, dat de actievoerders zich zo’n prominente pagina konden veroorloven? Normaal gesproken staan in het eerste deel van de Times vrijwel uitsluitend paginagrote advertenties van modehuizen of dure auto’s.

Afgelopen weekend kwam het verlossende antwoord. Niet van MoveOn, maar van de ombudsman van de krant. Die had de suggestie van onder anderen vice-president Dick Cheney uitgezocht dat MoveOn de advertentie tegen een gereduceerd tarief had gekregen. En, zo bleek: dat was zo. In plaats van 142.000 dollar betaalde MoveOn slechts 64.000 dollar voor een volle advertentiepagina. Afgezien daarvan was de advertentie volgens de ombudsman strijdig met de regels van de krant, omdat die een opiniërende boodschap met een persoonlijke aanval bevatte. Koren op de molen van liberalenvreters in Washington. Die zien The New York Times sowieso als een bijkans socialistisch bolwerk. Maar Rudy Giuliani hield zich stil. Die bleek, zo schreef de ombudsman, evengoed maar 64.000 dollar betaald te hebben.

PETER VERMAAS

Advertisements

About this entry